سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ بیماری هست که ممکن است در قسمت‌های مختلف روده‌ی بزرگ شما سلول‌های غیر‌طبیعی رشد کنند. بعضی مواقع این سلول‌ها تشکیل پولیپ می‌دهند.
دقت کنید که همه‌ی پولیپ‌ها سرطانی نیستند و ممکن است خوش‌خیم باشند.
نکته مهم این است که این پولیپ‌های خوش‌خیم هم ممکن است در آینده تبدیل به بدخیمی بشوند، بنابراین نیاز به پیگیری و آزمایشات منظم دارند.
بنابراین اگر در آزمایشات قبلی شما پولیپ دیده‌شده‌است، پیگیری منظم مطابق برنامه زمانی پزشکتان را جدی بگیرید.

اگر سن بالای 50 سال دارید باید برای ارزیابی و انجام غربالگری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.
در صورتیکه علائم زیر در شما هست، حتما جهت بررسی به پزشک مراجعه کنید:
  • اگر بیشتر از 4 هفته است که عادات اجابت مزاج شما تغییر کرده است، یعنی دچار اسهال یا یبوست شده اید.
  • اگر در مدفوعتان خون دیده‌اید.
  • اگر دائما احساس ناراحتی مثل سفت شدن شکم، جمع شدن گاز و یا درد شکم دارید.
  • اگر احساس می­کنید که روده­ی شما کاملا خالی نمی‌شود.
  • اگر احساس خستگی و ضعف دارید.
  • اگر بدون علت وزن کم کرده‌اید.
بیشتر مردم درمراحل اولیه بیماری علامتی ندارند. علائم بیماری با گذشت زمان، با توجه به اندازه­ی توده و محل آن در افراد مختلف با هم مقداری متفاوت است.
به محض دیدن هرکدام از علائم بالا، حتما جهت پیگیری به پزشک مراجعه کنید.
پزشک با استفاده از روش‌های مختلف مانند آزمایش خون، مدفوع، کولونوسکوپی وضعیت روده شما را بررسی می‌کند.
توجه کنید که بهترین روش که برای تشخیص سرطان روده­ بزرگ استفاده می­شود، کولونوسکوپی است.
در این روش با استفاده از دستگاهی، با دوربین درون روده دیده می‌شود و اگر توده وجود داشته باشد، از آن نمونه برداشته می‌شود.
کولونوسکوپی مجازی یکی دیگر از روش‌های مناسب و جدید است که با استفاده از تصاویر رادیولوژی تهیه می‌شود.
پزشک با توجه به شرایط سنی و علائم شما روش مناسب برای بررسی را انتخاب می‌کند.
پس از بررسی نمونه و براساس نتایج کولونوسکوپی، پزشک تعیین می‌کند که بیماری در چه مرحله­‌ای است.
با توجه به میزان پیشرفت بیماری، روش مناسب درمان بیماری انتخاب می‌شود.