تشخیص فشار خون

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های شایع است. به احتمال زیاد برای شما پیش آمده‎‌است که فشار خون خود یا یکی از نزدیکانتان بالا باشد.
سوال این است که چه موقع می‌گوییم فشار خون بالا یک بیماری است؟
آیا با یک بار اندازه گیری فشار خون در منزل می‌توانیم تشخیص فشار خون بدهیم؟
فشار خون را بیماری خاموش می‌نامند، چون در بسیاری از موارد بیمار علامتی ندارد و متوجه نمی‌شود که فشار خون بالا دارد. به همین دلیل باید فشار خونتان را چندوقت یکبار اندازه‌گیری کنید. مخصوصا اگر در خانواده شما سابقه فشار خون هست یا اگر چند باری فشار خونتان بالا بوده باید مراقب باشید.
می‌توانید یک دستگاه اندازه‌گیری فشار خون تهیه کنید و در خانه فشارتان را اندازه بگیرید.
گاهی مواقع مقدار فشار خونی که در مطب پزشک اندازه‌گیری می‌شود به علت تاثیر فضای مطب ممکن است بالا یا پایین‌تر از مقدار واقعی باشد.
به همین دلیل با اندازه گیری فشار خون در منزل از ایجاد این خطا جلوگیری می‌شود.
البته اگر فشار خونتان در منزل بالا باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا درست بودن نحوه اندازه‌گیری چک شود و آزمایشات لازم انجام شود.

مقدار فشاری که اندازه‌گیری می‌شود به صورت 2 عدد بیان می‌شود.
  • عدد اول: فشار سیستولیک
  • عدد دوم: فشار دیاستولیک
فشار سیستولیک: مقدار فشار خون در زمان انقباض قلب است.
فشار دیاستولیک: مقدار فشار خون در زمان بین انقباض‌های قلب، یعنی زمان استراحت قلب است.
در سنین بالای 30 سال فشار خون بیشتر به علت سبک زندگی، چاقی، تغذیه نامناسب، استرس و بالا رفتن سن ایجاد می‌شود.
اگر سن بیمار کمتر از 30 سال باشد به دنبال علت ایجاد فشار خون بالا می‌گردیم.
زیرا در این سنین بالا بودن فشار خون طبیعی نیست و شاید مشکلی در قسمتی از بدن باشد که با رفع این مشکل فشار خون بیمار کامل درمان می‌شود.
تشخیص و کنترل فشار خون بالا با توجه به سن بیمار و شرایط روحی و جسمی هر فرد متفاوت است.

برای مطالعه مقالات بیشتر در این زمینه به قسمت فشار خون از وبسایت دکتر مزرعه مراجعه نمایید